Neem contact op

De rol van een debiteurenbeheerder

Als we het over een debiteurenbeheerder hebben zien veel mensen dat als de persoon die de debiteuren beheert. Feitelijk juist, maar is dat alles wat een debiteurenbeheerder doet? We gaan er op in deze blog.

Een debiteurenbeheerder is wat ons betreft niet alleen een persoon die werkzaamheden uitvoert die betrekking hebben op het beheer van jouw debiteurenadministratie. De debiteurenbeheerder is de spin in het web van jouw organisatie. In de praktijk komt het erop neer dat een debiteurenbeheerder zich richt op het betaald krijgen van de facturen, maar vangt daarmee ook vaak verschillende (verkoop)signalen opvangt voor bijvoorbeeld de commerciële afdeling. Zo draagt de debiteurenbeheerder ook voor een belangrijk deel bij aan de (commerciële) groei van de organisatie.

Welke werkzaamheden voert een debiteurenbeheerder uit?

Een debiteurenbeheerder werkt nauw samen met bijna alle afdelingen in het bedrijf, verwerkt facturen in de boekhouding en verstuurt herinneringen naar de verschillende debiteuren. Daarnaast is de taak van een debiteurenbeheerder om het debiteurenproces zo efficiënt mogelijk in te richten, zodat facturen sneller betaald worden en klanten op een vriendelijke en effectieve manier worden benaderd. Indien er nog geen debiteurenbeheer software gebruikt wordt, behoort het tot de werkzaamheden van een debiteurenbeheerder om handmatig een herinnering te versturen of contact op te nemen. Blijft de betaling na een herinnering, aanmaning en verschillende contactmomenten uit, dan is het vaak ook de taak van een debiteurenbeheerder om de samenwerking met een incassobureau aan te gaan.

Vaardigheden van een debiteurenbeheerder

Debiteurenbeheer is werk waarbij er veel contact is met klanten en debiteuren. Analytisch vermogen is daarom belangrijk om situaties snel te kunnen inschatten. Het is belangrijk om in contact met debiteuren over veel communicatieve vaardigheden te beschikken. Daadkracht is daarbij een belangrijke eigenschap, omdat efficiënt en goed debiteurenbeheer van groot belang is voor de cashflow van het bedrijf. En tot slot komt overtuigingskracht van pas om in gesprek met debiteuren het belang van een directe betaling in te laten zien, wat natuurlijk bijdraagt aan de relatie onderling.

Hoe Notify jouw organisatie verder helpt

Niet elk bedrijf heeft een debiteurenbeheerder in dienst, maar goed debiteurenbeheer is wel van essentieel belang. Bijvoorbeeld om de cashflow te optimaliseren en meer werkkapitaal beschikbaar te hebben. Er is echter een oplossing die als uitstekend alternatief of als aanvulling dient voor een debiteurenbeheerder. De debiteurenbeheer software van Notify. De meeste taken worden door Notify uitgevoerd. Naar zaken als debiteuren herinneren of een aanmaning sturen heb je geen omkijken. Alleen de zaken die jouw aandacht nodig hebben, daar krijg je een notificatie van. Via ons dashboard krijg je bijvoorbeeld een waarschuwing als de kredietwaardigheid van jouw klant daalt. We proberen zoveel mogelijk praktische, proactieve taken aan te dragen zodat de kans op wanbetalingen van debiteuren afneemt. Debiteurenbeheerder zijn is meer dan alleen achter onbetaalde facturen aan zitten. Met Notify krijg je tijd voor die andere taken.

Misschien ook interessant