Ja, duurzaam ondernemen is ook relevant voor jouw bedrijf. Want, het feit dat jij je hiermee bezighoudt, heeft invloed op een heleboel factoren. Niet alleen het milieu heeft profijt van een bedrijf dat duurzaam bezig is. Ook opdrachtgevers, klanten, relaties en medewerkers profiteren hier allemaal op hun eigen manier van. Waarom duurzaam ondernemen ook voor jou relevant is? Dat lichten we hier uitgebreid toe!
-
Je ontwikkelt een hogere klantloyaliteit
Mensen kiezen tegenwoordig nu eenmaal veel sneller voor een bedrijf dat zich bezighoudt met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het is niet meer onder stoelen of banken te steken. En wanneer je het doet, kan het je een aanzienlijk concurrentievoordeel opleveren. Zeker als je zelf bereid bent om duidelijk aan te geven wat je precies allemaal doet om zo duurzaam mogelijk te ondernemen. Hoe meer je mensen de mogelijkheid biedt om zich verbonden te kunnen voelen met je bedrijf, hoe meer ze zich betrokken voelen, hoe meer klantloyaliteit jij ontwikkelt.
-
Je bespaart kosten met duurzaam ondernemen
Kosten besparen is altijd interessant, voor iedereen. En dus ook voor jou. Duurzaam ondernemen gaat hand in hand met efficiënt ondernemen en kosten besparen. Door bedrijfsprocessen slim te optimaliseren, denk aan het tegengaan van verspilling (materiaalgebruik) en papier inruilen voor digitale mogelijkheden, kan je de operationele kosten verlagen. Recycling is ook zoiets waar je niet meer omheen kan, maar het gebruik van energiezuinige technologieën (Notify als je digitale beste vriend) helpt je om nog meer kosten te besparen. Waarom? Hier doen we alles digitaal en het werkt allemaal zo snel, dat je niet ellenlange dagen achter je computer hoeft te maken om alles bij te houden. Binnen een paar minuten regel jij je belangrijke zaken en kan je daarna gewoon weer lekker verder met ondernemen.
-
Je reputatie wordt verbeterd
Eigenlijk is dit een open deur, want duurzaam ondernemen zorgt in de meeste gevallen natuurlijk voor een betere reputatie. Waarom? Als je niet duurzaam bezig bent, tel je eigenlijk al niet meer mee in de huidige maatschappij. Door maatschappelijk verantwoord om te gaan met je onderneming en alle betrokkenen word je gezien als betrouwbaar, meegaand en betrokken. Dit leidt vaak tot meer zichtbaarheid binnen (en misschien ook wel buiten) de markt waarin je actief bent. Daarnaast creëer je ook een positieve laag op je imago.
-
Je stimuleert innovatie binnen je organisatie
De ontwikkelingen op het gebied van klimaatverandering zijn bij vrijwel iedereen bekend. Hierdoor wordt ook jouw bedrijf uitgedaagd om creatiever om te gaan met oplossingen die duurzaamheid bevorderen. Je moet ineens vanuit een andere hoek nadenken over de aanpak van diverse processen en wellicht de verkoop van producten. Deze zoektocht leidt vaak tot innovatie binnen je organisatie. Iets waar je organisatie alleen maar sterker uitkomt, omdat je interne dynamiek stimuleert en zicht krijgt op nieuwe kansen.
-
Je verkleint het risico dat je niet voldoet aan de wetgeving
Geen (groot) bedrijf ontkomt er tegenwoordig meer aan: de CSRD. Het is de Europese richtlijn die grote bedrijven verplicht om gedetailleerde informatie te verstrekken over welke activiteiten je uitvoert om duurzaamheid te bevorderen en je impact op het milieu en de maatschappij te verkleinen. Een groot bedrijf wil zeggen dat je meer dan 250 medewerkers in dienst hebt, meer dan 40 miljoen jaaromzet maakt en meer dan 20 miljoen op de balans overhoudt. Daarnaast geldt de CSRD ook als je een beursgenoteerd bedrijf hebt. Door dus duurzaam te ondernemen én te verduidelijken wat je precies doet, verklein je het risico dat je niet voldoet aan de wetgeving en riskeer je geen risico op boetes.
-
Je bent aantrekkelijker voor investeerders
Door duurzaam te ondernemen ben je niet alleen wettelijk gezien op de verantwoorde weg. Je bent ook nog eens aantrekkelijker voor investeerders. Investeerders en belanghebbenden krijgen namelijk dankzij de CSRD een transparant en betrouwbaar inzicht in jouw prestaties op het gebied van duurzaamheid. En ook zeker, wanneer je niet behoort tot de grote jongens, is duurzaam ondernemen een aantrekkelijke stempel om op je bedrijf te drukken.
Duurzaam ondernemen = digitaliseren: snel aan de slag? Bel ons gerust!
Een slim softwareprogramma toevoegen aan je bedrijfssysteem, zodat je processen optimaliseert en je relaties met debiteuren een boost geeft? Wij helpen je graag verder. Neem vandaag nog contact op voor een uitgebreid advies of plan je demo in!